Doelen realiseren

Einde van het jaar. Tijd voor goede voornemens. Maar ga ik ze ook realiseren? En ik ben vast niet de enige die zich dit afvraagt. Vaak weten we dondersgoed welke doelen we willen halen. Of het nu gaat om persoonlijke doelen als: niet meer snoepen, een keer die opleiding afmaken, meer tijd maken om leuke dingen te gaan doen met je partner. Of zakelijke doelen: als dat innovatieve product dat al tijden op de kast ligt ontwikkelen, de aan-elkaar-geknoopte ict eens herstructureren, werkelijk zinvolle functioneringsgesprekken gaan voeren. Toch krijgen we het vaak voor elkaar om ons doelenlijstje jaar in jaar uit mee te nemen. Al surfend op het internet kwam ik een paar mooie inzichten tegen die mij (en misschien ook jou) helpen om dit fenomeen beter te begrijpen en te ontdekken hoe ik mijn doelen beter en sneller kan realiseren. Leer en speel met mij mee!

You are right
De eerste is een kort filmpje van Shawn Shepheard over wat men in de psychologie de “selffulfilling prophecy” noemt: You are right. Het begint met je eigen mindset: wil je het doel werkelijk bereiken? Is er geen argument te bedenken die je zal saboteren op de langere termijn? In de NLP noemen ze dit: ecologisch verantwoord. Als die er namelijk wel is, zul je je doel bewust of onbewust saboteren. Wat kun je dan doen om dit argument weg te nemen? Door het doel iets bij te stellen, door de weg er naar toe anders te laten lopen, door meer tijd te nemen, ….

Uitstelgedrag
Vervolgens laat Dan Ariely zien hoe wij onszelf steeds weer saboteren door uitstelgedrag. ‘Waarom zou ik nu beginnen om gezonder te leven? Ik kan morgen toch ook beginnen? Vandaag is er nog eerst iets anders dat ik wil doen.’ En hij laat zien hoe je dit kunt doorbreken door mensen meer verantwoordelijkheid te geven over hun eigen doelen en het realiseren daarvan.

Body, mind, heart, spirit
Daarnaast legt Stephen Covey, op zijn community-site, uit dat wij onze doelen niet altijd duurzaam kiezen. Een goed doel dient in zijn beleving altijd een balans te vinden tussen ‘body, mind, heart and spirit’ om duurzaam te kunnen volhouden. Hij geeft aan dat een doel een combinatie dient te maken tussen:
• Gezondheid (body);
• Constant leren (mind);
• Investeren in relaties (heart);
• Dienstbaarheid en bijdrage (spirit).
En ik denk dat je dit ook kunt doortrekken naar het realiseren van doelen in organisaties. Ook daarbij dient er een gezonde balans te zijn. Daarbij staat de BODY voor de organisatie. De manier waarop het bedrijf georganiseerd is, rollen verdeeld zijn en machten en krachten tot uitdrukking kunnen komen. De MIND staat voor de afspraken die er gemaakt worden in plannen, normen, concrete doelen maar ook ongeschreven regels. De HEART geeft de verbinding aan tussen mensen, zowel in de organisatie, als ook met de buitenwereld (klanten, leveranciers, ..). Waarbij gezamenlijke waarden de verbinding inhoud en vormgeven. De SPIRIT staat voor de bijdrage die de organisatie levert naar de maatschappij, op welke wijze is de organisatie dienstbaar naar zijn omgeving. Doelen zijn heel eenvoudig te realiseren als de organisatie:
• Weet welke toegevoegde waarde het levert aan de omgeving (spirit);
• Werkt vanuit verbindingen met mensen en waarden die dit ondersteunen (heart);
• Afspraken en gezamenlijke doelen maken (mind);
• En een organisatie die functioneert ten dienste van deze doelen (body).

De community van Stephen Covey is ook een prachtige nieuwetijdse tool om je doelen met anderen te delen, feedback te vragen en samen met vrienden over de hele wereld te leren. Ik ga het maar eens uitproberen.

Succes met het realiseren van jouw doelen!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s