Beroemd, Rijk of Winnaar

Afgelopen week werd ik door Francien van de Boomen op video gecoacht op haar nieuwe digitale tv-zender CCNTV. Een prachtig initiatief om coachend Nederland meer in beeld te brengen, “want”, vindt Francien, “in de veranderingen die we op dit moment doormaken in alle bedrijven en organisaties zullen we een grote behoefte hebben aan goede coaches.”

Win-strategie

Eén van de vragen die zij mij als eerste stelde als voorbereiding op de opname was: “Wil jij beroemd worden, rijk worden of winnen?” Eigenlijk hoefde ik daar niet over na te denken en antwoordde direct: “winnen”. Ik herken dit patroon al vanuit mijn jeugd en in alles wat ik doe. En ik kan dit behoorlijk goed! Ik speelde vroeger veel spelletjes en speelde altijd met een winstrategie, maar waar ik toen al een hekel aan had, was winnen ten koste van een ander. Nu zul je misschien zeggen, dat is toch altijd zo in een spelletje? Ja en nee. Ik kan dat illustreren aan de hand van het spel Risk. Dit heb ik een vroeger een aantal keren gespeeld, maar was er snel klaar mee. De opdracht om twee of drie continenten te veroveren vond ik prima, en deed ik fanatiek. Maar Risk kent ook de eliminatieopdrachten en daar had ik een gruwelijke hekel aan, bijvoorbeeld ‘vernietig de blauwe legers’. Je kon dan alleen winnen als de ander volledig was weggevaagd. Vreselijk vond ik dat. De ander werd dan in de loop van het spel wanhopig om te overleven.

Toch herken ik dat mijn strategie in alles wat ik deed en doe bijna vanzelf winnen is. In de loop van de jaren is dit bijgesteld naar een specifieke manier van winnen: win-winnen. Of terwijl winnen, maar niet te kostte van de ander, samen winnen, vanuit meerwaarde voor iedereen. Toch, zoals mijn oudste dochter daarnet haarfijn aangaf: “ik wil rijk worden, omdat ik dan veel heb om weg te geven. En daar word ik gelukkig van.” De strategie van beroemd, rijk of winnaar worden dient natuurlijk een hoger doel: je eigen missie volbrengen en daardoor gelukkig worden.

Coaching naar missie en geluk

Maar niet iedereen heeft dat in de gaten. Veel mensen hebben hun strategie zo in de vingers dat zij alleen nog maar beroemdheid, rijkdom of overwinning na streven en vergeten dat dit een middel is tot een hoger doel. Winnen koste wat koste, zelf als je daarvoor doping moet gebruiken. Rijk worden over de rug van anderen, door bonusstructuren die onrechtvaardig zijn en die door andere mensen moet worden opgebracht. Beroemd worden door anderen voor gek te zetten (denk aan idols-voorrondes), of bizarre extravagentie (zoals The Kardashians). Wie stelt hen de vraag: “waar doe je het nu echt voor?”. Waarom wordt ons niet geleerd om elkaar die vraag vaker te stellen? Zoals Francien dat aan mij deed: “wat is je werkelijke missie? Waar doe je het nu echt voor?” Ik geloof dat zij gelijk heeft, dat we de komende jaren veel coaches nodig zullen hebben om ons te leren deze essentiële vragen te stellen, zodat wij allemaal een pad vinden om gelukkig te zijn, waarbij onze strategie alleen maar helpt om het te realiseren.

Wat is jou strategie: beroemd worden, rijk worden of winnen? En welk hoger doel dient dit?

En kijk vooral ook eens rond op CCNTV. De eerste coaching door Francien van Jeanet Bathoorn is ook zeker een aanbeveling!

Advertenties

3 Reacties op “Beroemd, Rijk of Winnaar

  1. Erg herkenbaar. In mezelf en van anderen. Heb er niets aan toe te voegen. Prachtig verwoord. Win-winnen!

  2. Ik moest aan een song I Am…I Said van Neil Diamond denken. Dik verdiende complimenten worden jouw deel!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s