De noodzaak van Organisatie Innovatie

Op verzoek van het ministerie van Economie, Landbouw en Innovatie heb ik vorige week een presentatie gehouden over Organisatie Innovatie. Zij wilden meer weten over Sociale Innovatie, maar in mijn beleving is deze term te veel een containerbegrip van allerlei commercieel prachtige tools om slim te werken, mooie verhalen en prima verbeteringen in bedrijven. Echter maar een klein deel gaat over echte innovatie. Vandaar dat wij een driedeling hebben gemaakt in Sociale innovatie, te weten:

  • Slimme werken: tools, instrumenten en tips om de bedrijfsvoering te verbeteren. Deze leveren vrij snel kostenbesparingen op;
  • Innovatievermogen: organisatorische aspecten in een bedrijf of organisatie om beter te kunnen innoveren. Denk aan creativiteit en flexibiliteit in de organisatie, maar ook cultuuraspecten en leiderschap;
  • Organisatie Innovatie: het richten van de organisatie naar het leveren van Relevante Toegevoegde Waarde. Het gaat hier om een wezenlijke verandering van de organisatie, waarin interactiviteit met de omgeving en samenwerken cruciaal zijn.

Hier volgen het inleidende filmpje en een link naar de presentatie.

Organisatie Innovatie is, in mijn beleving, nodig om bedrijven klaar te maken voor een Nieuwe Tijd

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s