Pay it forward

Al jaren ben ik een grote fan van leren-van-elkaar-kringen: kringen waarin ondernemers van elkaar leren door processen, successen, maar vooral ook missers met elkaar te delen. De spiegel die ondernemers elkaar tijdens zo’n kring voorhouden hebben meer impact en geven meer inzicht, dan menig adviseur, inclusief ikzelf, kan bieden. Hierdoor worden processen versnelt. Doordat de ondernemers een tijdje met elkaar optrekken, zijn ze ook de stok achter de deur van elkaars voortgang en ontwikkeling.

Slimste bedrijven van NL

Afgelopen week mocht ik, samen met mijn gewaardeerde collega’s Anke en Raymond, weer getuige zijn van twee van dergelijke kringen, met mooie inzichten en heldere feedback. De kring vrijdag was met de genomineerden en winnaars van de verkiezing Slimste bedrijf van Nederland van 2010 en 2011. Dit zijn MKB bedrijven die al ver zijn met sociaal innoveren, of zoals wij dat vertalen: het beste uit hun mensen halen voor welvaart en welzijn. Toch willen deze bedrijven nog steeds graag van elkaar leren; hoe het nog beter kan, en vooral ook hoe je deze beweging vast kunt houden.

Bosch Schanieren

We kregen een bijzondere kijk in de keuken en de boekenkast van ‘senior medewerker algemene zaken’ van Bosch Schanieren, Fried Kaanen. De buitenwereld zou hem de functie directeur geven. Waren het niet dat het bedrijf is afgestapt van alle functiebeschrijvingen en zijn medewerkers, inclusief de directeur, beziet vanuit het expertiseniveau van de vakman. Je bent junior, medior en senior vakman. De senior vakman, kan in een andere cel, waar andere expertise nodig is, medior of junior zijn. Het bedrijf heeft daarnaast de cellenfilosofie van Eckard Wintszen ingevoerd, waardoor er veel ruimte is voor eigen verantwoordelijkheid en beslisbevoegdheid voor een ieder.

Pay it forward

Alle genomineerden en winnaars blijken veel gevraagde sprekers door andere bedrijven, die ook een dergelijk proces van Sociale Innovatie willen doorlopen. Er is blijkbaar veel behoefte aan ‘leren van elkaar’ en vooral leren van goede voorbeelden. En alle aanwezige ondernemers doen dit ook veelvuldig en met enorme passie en drive. Deze energie was goed voelbaar. Maar is dat enthousiasme en de tijdsinvestering vol te houden voor ondernemers die hun geld willen verdienen met iets anders dan advisering en coaching van collega-ondernemers?

Kees Pater van Koekjesbakkerij Veldt, de winnaar van 2011, had een mooie aanvulling, die wij, mijn collega’s en ik, graag willen oppakken voor de aankomende Energiedag van de MKB Krachtcentrale op 27 november. Kees zei: “eigenlijk moeten we dit alleen doen op de voorwaarde van ‘pay it forward’ (net als in de gelijknamige film). Ik wil wel 2 of 3 van deze bedrijven, die werkelijk de stap willen maken, begeleiden, op voorwaarde dat zij zich committeren om ook weer 2 of 3 bedrijven te helpen met hun inzichten.” Op deze manier verdelen we de lasten over veel meer ondernemers, en zorgen we meteen voor een multiplier effect. Zo komt Sociale innovatie in een blijvende versnelling.

Energiedag 2012

Het programma van de Energiedag 2012 is nog niet rond, maar zeker is dat we ruimte willen geven aan bedrijven die al zichtbaar bezig zijn om sociaal innovatiever te worden, door bijvoorbeeld meer ruimte te geven aan Rijnlands organiseren. Deze bedrijven vertellen op die dag hun verhaal om zo andere bedrijven aan te zetten om ook aan de slag te gaan om ‘het beste uit hun mensen te halen voor welvaart en welzijn’. In vervolg op de Energiedag, kunnen bedrijven inschrijven om ook in de keuken van deze bedrijven te gaan kijken. Daar kunnen zij kiezen om al lerend van elkaar sociaal te innoveren. Daarbij kunnen zij hulp krijgen van Syntens, maar ook van de ondernemers die al een stap verder zijn, op voorwaarde dat je die hulp daarna weer doorgeeft. Zo bouwen we samen aan een mooiere werkomgeving voor ons allen.

Wie durft de uitdaging en het commitment aan?

Advertenties

5 Reacties op “Pay it forward

  1. Hoi Caroline,

    Mooi idee om vanuit Pay It Forward de mooie voorbeelden van sociale innovatie te delen met andere bedrijven. Hier in Eindhoven vind ik het ParkTheater een mooi voorbeeld van toepassing van sociale innovatie door sterk te focussen op de kracht van het individu. Er is in 2009 een proces in gang gezet door directeur Giel Pastoor waarbij het personeel werd meegenomen in een verandering die symbolisch werden ingezet: NOW, HOW & WOW.
    Inmiddels is het bedrijf uitgeroepen tot beste werkgever Brabant en werken de mensen er met veel plezier en toewijding.
    Een innovatieve beweging in een doorgaans traditioneel gestoelde organisatie verdient het om gedeeld te worden.
    Ik geloof er in dat de manier waarop het ParkTheater ont-managed is een voorbeeld kan zijn voor vele MKB’ers.

    Ik breng je graag in contact met Giel Pastoor.

    vriendelijke groet

    Rik Konings
    adviseur sociale innovatie ICSE

    • Ontdekkingsreiziger in een nieuwe tijd

      Hi Rik
      Top, dank je. Is het ParkTheater een MKB bedrijf? Zo ja, dan kunnen ze deze week nog inschrijven voor de verkiezing Slimste bedrijf van Nederland via http://www.mkbkrachtcentrale.nl. Hoe meer goede voorbeelden, hoe beter.
      greetz
      Caroline

      • Hallo Caroline,

        Het Parktheater is zeker een MKB-bedrijf, ze wonnen eerder dit jaar beste werkgever Brabant. Ik mocht er in 2009/2010 een aantal malen met de directeur, Giel Pastoor en het Marketingteam in gesprek en een innovatieve workshop uitvoeren.
        Heb even op de site gekeken en ik geloof zeker dat je met het Parktheater een inspirerend voorbeeld hebt voor de MKB-Krachtcentrale.

        Sociaal Innovatieve groet 🙂
        Rik

  2. Ik zag het in de tegenstelling van reacties van onze opdrachtgevers. De medewerker van het ministerie van EL&I die enorm enthousiast is over dit spraakmakende en vernieuwende event rond sociale innovatie, goed om ondernemers zo op te rekken en uit te dagen om anders te gaan ondernemen en daarin succesvol te zijn. Aan de andere kant medewerkers van SZW, die willen dat mensen in bedrijven bewust veiliger gaan werken, en het lastig vinden om te zien dat bedrijven verleiden om vanuit intrinsieke motivatie en zorg voor elkaar veiligheid op te pakken gaat werken.

    • Ontdekkingsreiziger in een nieuwe tijd

      Herkenbaar. Hier ligt ook nog een wereld te winnen voor de overheid: over de grenzen van hun eigen beleidsveld kijken en interdepartementaal werken aan een mooie maatschappij met balans in welzijn en welvaart.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s